Showing posts with label Ayam. Show all posts
Showing posts with label Ayam. Show all posts

Thursday, 20 December 2012

AYAM MASAK RENDANG MINANG



Mertuaku nak ke sini kejap lagi... So ku masakkan le lauk ni. Peberet en. suami jugak ni... Dulu terkial-kial nak masak rendang. Sekarang kira dah expert. Lengkuas jangan letak banyak sangat nanti maung. Bila tengah masak tu, kalau rasa kurang lengkuas, titikkan lagi lengkuas. Kita adjust le.. tak gitew...


AYAM MASAK RENDANG MINANG

Bahannya:-

  • Sekor ayam -di potong kecil & basuh bersih
  • 2 ulas bawang putih *
  • 8 ulas bawang merah *
  • 2 inci lengkuas *
  • 2 inci ibu kunyit *
  • 10 - 20 biji cili padi (ikut tahap kepedasan masing-masing) *
  • 10 biji lada hitam  * (* dikisar halus)
  • 1/2 senduk cili kering kisar (nak bagi color rendang tak pucat)
  • 3 batang serai dititik
  • 1 1/2 biji kelapa parut (amik santan pekat)
  • 2 helai daun kunyit
  • Kerisik (option)
Caranya:-
  1. Masukkan ayam dalam kuali.
  2. Masukkan bahan kisar dan cili kering kisar.
  3. Masukkan santan pekat dan serai.
  4. Masak atas api sederhana perlahan. (Untuk mengelakkan ayam daripada hancur terus masukkan 1/4 sudu kecil garam)
  5. Masak sampai santan berkurang dan ayam masak.
  6. Perasakan. 
  7. Masukkan kerisik. Takde pun ok jugak.
  8. Masak sampai kerisik naik minyak.
  9. Masukkan daun kunyit yang dihiris halus.
  10. Siap!


Thursday, 13 December 2012

AYAM BERSOS TIRAM




Ni menu paling sempoi. Kira main campak-campak. Ju rasa la kan, patutnya blog ni kena bagi nama Campak-campak Blog baru le sesuey.. Abis kalu dah almost the recipes ala campak-campak je kan.. kan...

Lupa lah pulak mana dapat resepi ni. Rasanya dari magazine... Kepada sesiapa empunya resepi, time kasih banyak. Ku hargai resepi campak-campak ni...

AYAM BERSOS TIRAM

Bahannya:-

  • Sekor ayam - dipotong kecik
  • Sesenduk kecil cili kering kisar.
  • 3 ulas bawang putih *
  • 2 inci halia *
  • 2 labu bawang besar * (* dihiris)
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 3 bunga lawang
  • 4 sudu makan sos tiram
  • 5 sudu makan kicap manis
  • Cili padi
  • Daun bawang (takde stok)

Caranya:-
  1. Ayam tu di tabur garam dan serbuk lada hitam sikit. (Goreng dengan miyak yang sikit sekejap je)
  2. Bekas minyak tadi tumis cili kisar hingga garing.
  3. Masukkan bahan hiris bersama kulit kayu manis dan bunga lawang.
  4. Masukkan ayam tadi.
  5. Masukkan sos tiram dan kicap manis.
  6. Tambahkan air. Perasakan.
  7. Bila ayam dah masak, masukkan cili padi seketul-seketul. Kalu nak pedas, titikkan cli padi tu.
  8. Siap!

AYAM MASAK CILI PADI BERSAMA DAUN LIMAU PURUT





Menu jumpa dalam majalah RASA lama dulu. Rasanya resepi kerabat diraja Negeri Sembilan. Den memang suka lauk pauk minang. Lagi podeh lagi sodap! Cer le try.

AYAM MASAK LEMAK CILI PADI BERSAMA DAUN LIMAU PURUT

Bahannya:-
  • Ayam sekor - dipotong kecil
  • Cili padi kuantiti ikut suka.. (Ju campur dengan cili merah.. al maklumka ada org x boleh nak makan pedas sgt)
  • Ibu kunyit
  • 4 batang serai dititik
  • Santan dari sebiji kelapa
  • 5 - 6 helai daun limau purut

 Caranya:-

  1. Ibu kunyit dan cili padi dikisar hingga halus.
  2. Masukkan dalam periuk ayam bersama bahan kisar dan serai.
  3. Masak hingga air ayam kecut dan air ayam kering sikit
  4. Masukkan santan dan daun limau purut.
  5. Perasakan.
  6. Siap!




Tuesday, 16 October 2012

AYAM PEDAS KICAP MADU KARAPULAI

Testing.. testing... testing recepi baru... Lauk ni kena manis baru sedap.. Paling sedap makan dengan nasi beriyani... Sapa nak cuba di persilakan... Ju jumpa resepi ni kat umah pn azlina.. Apa lagi cer ler try..



AYAM PEDAS KICAP MADU KARAPULAI

BAHAN BAHAN
  • 1 ekor ayam dipotong 14 bahagian
  • 1 bawang besar di hiris2 nipis
  • 3 tangkai daun kari
  • 2 biji buah tomato dibelah 4 setiap satunya
  • 10 ulas bawang merah dikisar
  • 6 ulas bawang putih dikisar
  • 1 inci halia dikisar
  • 2 sudu besar cili kering kisar
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar madu
  • 1 sudu besar gula
  •  Garam secukup rasa
  • Sedikit serbuk kunyit
CARA MEMBUATNYA
  1. Lumurkan potongan ayam dengan serbuk kunyit dan sedikit garam sehingga rata dan gorengkan seperti biasa sehingga garing. Angkat & toskan
  2. Dengan sedikit lebihan minyak tadi, tumiskan bawang besar & daun kari sehingga agak layu, baru dimasukkan pula bahan2 kisar seperti bawang merah, bawang putih, halia & cili kering dan kacau2kan sehingga agak garing & naik aromanya
  3. Masukkan sos tiram dan madu, kacau2kan lagi diikuti dengan sedikit garam dan gula, kacau lagi
  4. Apabila kuah sudah pekat, masukkan ayam goreng tadi dan kacau2kan biar sebati dengan kuahnya
  5. Terakhir baru masukkan buah tomato dan kacau2kan lagi
  6. Apabila sudah nampak sebati bolehlah ditutup api & sedia untuk dihidangkan.





AYAM KICAP BEREMPAH HARUM



Dah bertahun kat dalam folder. Tak upload-upload lagi... Menu entah bilanya.. Layan je la ek... Recipi from cooking bloggers tersayang... TQ allssss...



Ayam Kicap Berempah Harum

bahan-bahan :


  • 1/2 ekor ayam (dipotong dan digoreng 1/2 masak)
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos lada hitam - optional
  • 1 sudu makan cili giling
  • 1 sk lada hitam (ditumbuk halus)
  • 1 sk serbuk jintan putih
  • Rempah tumis (bunga lawang, cengkih, kayu manis, pelaga)
  • hirisan daun sup secukupnya
  • sedikit garam
Bahan-bahan Kisar :
  • 1 labu bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas (stok xde.. kalau ada sedap nih!!)

Cara-cara :

  1. Sediakan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis rempah dan bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Kemudian masukkan pula cili giling dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  2. Masukkan kicap pekat, sos tiram dan sos tomato. Barulah dimasukkan ayam yg digoreng 1/2 masak tadi. Jangan lupa tambahkan air secukupnya. Kacau hingga mendidih. 
  3. Masukkan lada hitam, serbuk jintan putih, sos lada hitam, kicap manis, garam dan daun sup. Kacau lagi hingga ayam masak sempurna. (boleh tambah kicap, air dsbya mengikut citarasa sendiri)
  4. Hidangkan panas-panas setelah masak. 








Wednesday, 3 October 2012

AYAM GERANG ASAM ALA NYONYA

Ni kira one of my peberet dish.. Sedap! Resepi dapat fr Chef Ismail years ago.... Cer le try...



AYAM GERANG ALA NYONYA

Bahannya:-

  • 1/2 ekor ayam (potong kecil)
  • 2 ulas bawang putih *
  • 6 ulas bawang merah *
  • 1 inci halia *
  • 2 inci ibu kunyit * (* - tumbuk lumat)
  • 2 senduk cili kisar
  • 1 mangkuk air asam jawa
  • 1 batang serai - titik
  • 2 inci lengkuas- titik
  • 3/4 helai daun limau purut
  • garam & perasa



Caranya:-


  1. Panaskan minyak. maukkan lengkuas & serai yang dititik.
  2. Masukkan bahan yang ditumbuk lumat.
  3. Bila garing masukkan cili kisar. Tumis sampai garing jugak. Garing bukan hitam ek!
  4. Masukkan ayam. Kecutkan ayam.
  5. Masukkan air asam jawa. Tambahkan air.
  6. Biarkan ayam masak. Perasakan.
  7. Siatkan daun limau purut. Masukkan dalam.
  8. Siap!
NOTE:  KALAU ADA BUNGA KANTAN LAGI SEDAP!

Wednesday, 11 July 2012

RENDANG VERSI AYAM VETERAN


Sesekali pekena rendang memang syiok!!! Kalu dapat podeh lagi sodap!!! Macam nak raya la pulak... Tapi masak pakai ayam veteran ni kena sabor... Nak kena merendang lamo sikit!! Kang kalau merendamg kojap je, ada lak yang tercaboik gigi palsu tu kang... haaaaaaa.. sapa nak jawab?



Friday, 29 June 2012

AYAM MASAK HALIA

Simply delicioso!!!! Itu je nak kata! Jumpa kat umah hana.


Ijinkan Kak Ju kopipes ek Hana... hehe..

AYAM MASAK HALIA


Bahan-bahan

  • 600g ayam - potong kecil
  • 2 ulas bawang putih - hiris
  • 3 biji bawang merah @ bwg besar - hiris
  • 2 inci halia muda - hiris jejari (next time Ju banyakkan sikit)
  • 2-3 sb sos tiram
  • sedikit air
  • cili padi - ketuk - jika ingin pedas - hana buh blackpepper
  • garam dan sedikit gula
Cara-cara
  • Panaskan minyak. Tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga naik bau.
  • Masukkan ayam, sos tiram, garam, gula dan sedikit air.
  • Tutup kuali supaya ayam masak rata. Sesekali balik2kan hingga ayam masak dan kuah agak kering. Siap!



Monday, 25 June 2012

AYAM MASAK BALI


Amik dari Rose kat sini. Thanx for this lovely recipe...

AYAM MASAK BALI.

Bahan-bahan
Ayam ~ k.nor guna 1/2 ekor ayam
1 biji bawang besar / 6 biji bawang merah
2 biji bawang putih
2 sudu serbuk kunyit ~ k.nor guna 1in kunyit hidup
1 sudu kecil ketumbar (coriander powder)
1 sudu kecil jintan manis (aniseed)
1 sudu kecik jintan kasar (ground fennel seed)
3 batang serai (2 dikisar dan 1 diketuk)
Kicap pekat ~ k.nor letak 1 sudu besar
Cili kering ~ k.nor letak 2 sb cili mesin
1 tangkai daun kari
3-4 helai daun limau purut
Asam keping
Minyak masak
Garam
Gula

Cara-cara
Kisar bawang besar, bawang putih, ketumbar, jintan manis, jintan kasar, cili kering dan serai.
Gaulkan bahan yang dikisar bersama-sama kunyit dan kicap pekat. Kemudian perap ayam dengan bahan ini.
Panaskan minyak dan masukkan ayam yang telah diperap ke dalam kuali. Bahan perapan jangan dimasukkan lagi.
Bila ayam sudah agak masak, masukkan bahan perapan tadi. Masukkan juga daun kari, daun limau purut, serai dan asam keping.
Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Siap untuk dihidangkan. Selain nasi, boleh juga dihidangkan bersama-sama nasi impit.

* * Kaedah K.Nor:
Setelah ayam digoreng 3/4 masak, angkat dan ketepikan.
Pastu tumis semua bahan2 perapan hingga kering dan masukkan sedikit air dan masak lagi hingga pecah minyak.
Pastu boleh la diteruskan kaedah berikutnya spt dlm resipi.

*** kak rose ikut cara Nor yg lebih mudah ni....




Tuesday, 29 May 2012

AYAM GORENG MAK SIRA - ENAK DIMAKAN WAKTU PANAS MAUPUN SEJUK!!

Ayam goreng yang ringkas tp mabeles wa cakap lu! Tak percaya ke? Cer la try test tgk.. eh watpe tgk lak... ngap le!!!



Thursday, 17 May 2012

CHICKEN BLACK PEPPER INSTANT!

Haaaa... kepada sesiapa yang kekadang ada mood K O macam Ju ni, baik lah simpan apa2 yang segera. Hehehe.. Bukan apa, kekadang teleka kejap (kejap ke????...) hik hik hik.. cover line le tu...Ini antara yang terbaik dari ladang. Ju pakai perencah black pepper brand maggi. Teringat dulu Ju suka sangat pakai perencah segera kurma brand saji. Tapi dah takde dah la ni.. Tak tau la pulak kenapa... Takkan tak laku kot... Entah lah...

 

Looks yummy kan! Memang tidak disangkal lagi!

CHICKEN BLACK PEPPER INSTANT

Bahan-bahannya:-


  • 4 ketul chicken thigh (kerat kecik sikit)
  • 1 biji bawang besar
  • 1 biji capcicum hijau (kalu ada traffic light capcicums pun lagi bagus... lagi meriah colornya..)
  • Cili padi
  • 2 peket rempah segera MAGGI BLACK PEPPER

Caranya:- (Ikut je instruction belakang peket tu)

  1. Panaskan minyak.
  2. Goreng embal (1/2 masak ayam tu).
  3. Keluarkan ayam yang 1/2 masak tu.
  4. Tinggalkan sikit minyak goreng ayam tadi.
  5. Tumis bawang besar.
  6. Masukkan ayam semula.
  7. Masukkan rempah black pepper yang di campur dengan air.
  8. Tambahkan air lagi kalau kurang. Air tadi tujuan untuk masakkan ayam yang separuh masuk itew.
  9. Masukkan cili padi. kalu nak kick, ketukkan cili padi tu.
  10. Perasakan. Ju tambah gula, sebab rencah black pepper tu terasa masin sikit.
  11. Siap!






.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..... dan inilah ghopanya penyelamatku!


Saturday, 12 May 2012

AYAM GORENG KUNYIT

x
x


AYAM GORENG KUNYIT

Bahan-bahan:

Isi ayam
Garam
Perasa
Serbuk kunyit
Serbuk cili
Serbuk paprika
* Isi ayam dipotong kecil dan diperap bersama bahan-bahan di atas.

Bawang besar (potong wedges)
Cili hijau *
Cili merah * (* potong serong)
Cili padi

Tepung jagung


Cara-cara:

Isi ayam diperap seketika.
Bila nak goreng, taburkan dgn sikit tepung jagung.
Ketepikan.
Goreng awang besar & cili-cili.
Masukkan ayam yang telah digoreng tadi.



Monday, 30 April 2012

AYAM KICAP BEREMPAH


Alamaaaaaaak haiiiiii... kat mana Ju amik resepi ni ek.... Lupa la pulak!!! Tu le tak update lagi resepi tu cepat2... Dah le awak ni selalu sangat makan semut... Apa la nak jadi kan.. Kalu ada sesapa yang berblogwalking kat sini... Mintak ampuuuuuuun le sangat.. Lupa benor teman ni ha!! Yang masih dalam ingatan ni.. Ada pakai rempah jintan sikit... Kang main agak-agak, ada pulak yang sakit perut kang... Smiley.. sorry ek.. Layan gambar je la gamaknya...






Wednesday, 18 April 2012

AYAM SAMBAL SERAI

Memang peberet anak-anak ni....Jom layan gambo dulu ek....


AYAM SAMBAL SERAI

Bahannya:-

  • Sekor ayam dipotong kecil. Gaulkan dengan garam & kunyit.
  • 2 ulas bawang putih. *
  • 2 labu bawang besar *
  • 7 biji cili merah *
  • 10 biji cili padi *
  • 2 batang serai * (* di kisar )
  • 1 batang serai (dititik)
  • Daun limau purut. (terlupa nak masuk)
Caranya:-
  1. Ayam digoreng separuh masak (api perlahan - taknak bagi ayam keras)) 
  2. Gunakan bekas goreng ayam. Goreng bahan kisar & serai titik sampai garing.
  3. Perasakan.
  4. Masukkan daun limau purut.
  5. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi. gaulk sebati.
  6. Siap!


 

Sunday, 8 April 2012

AYAM PERCIK PERAK

Kira one of my fav recipes. Rasanya resipi Chef Wan. Tak ingat la pulak. As usual will update the recipe late.


Wednesday, 4 April 2012

AYAM RICA-RICA

Yummeh........ Resipi jumpa kat sini..


AYAM RICA-RICA


Bahan :
1 ekor ayam sederhana, potong ikut kesukaan
1 biji limau nipis ~ diperah & ambil jusnya
4 sdm minyak untuk menumis
6 ulas bawang merah ~ di hiris (boleh diganti bawang bombay)
2 batang serai ~ dititik
3 helai daun limau purut
1 helai daun pandan ~ dipotong2 3 inci panjang
2 cawan air
Garam secukupnya
1 sudu kecil gula (MaDiHaA tambah) 
Minyak masak untuk menggoreng ayam secukupnya

Bahan dikisar halus
14 biji cili padi merah (boleh dikurangkan kalau tak kuat pedas)
7 biji cili merah
4 ulas bawang putih
4 cm halia
2 biji tomato ranum, ukuran sedang

Cara menyediakan
1. Bersihkan ayam & tos. Perap sebentar dengan setengah dari jus limau nipis lebih kurang 5 minit. Kemudian cuci dan toskan.
2. Panaskan minyak & gorengkan sebentar ayam (tanpa dilumur garam/kunyit) setengah masak. (resepi asal tak goreng tp MaDiHaA goreng kejap agak2 ayam nampak masak sikit je.. tp tak nampak garing). Angkat & ketepikan sebentar. Dalam kuali yang lain, tumis bahan kisar hingga wangi & garing.
3. Masukkan hirisan bawang merah/bombay, serai, daun limau purut, pandan dan gaul rata.  Masukkan ayam dan air dan kacau rata.
4. Masukkan jus limau nipis lebihan tadi, garam & gula secukup rasa, tutup sambil sesekali dikacau.
5. Biarkan hingga rempah meresap dan airnya kering sedikit.
6. Siap sedia untuk dihidangkan.









lauk sampingan

SAYUR BUNCIS GORENG KICAP BERSUHUN













Monday, 26 March 2012

AYAM MASAK IJO (HIJAU)

Fenin nak masak apa... Browse chicken recipes, sumanya pakai lengkuas. Takde lak tu... At the end jumpa resepi ni.... kat sini.. mas pulak dapat kat sinun... Kalu nak track memang payah... BCooking blogger ni dah macam surat berantai.... Kepada sesiapa pun, terima kasih tak terhingga... Dapat le makan new resipi. kalu idak asik-asik menu yang sama. Tak ke memboringkan tu...

Memang sedap sesangat.. Kids pun suka...
As usual post dulu pic. Bila time permits than kita tepekkan the resepi...


Ayam digoreng embal. I don't deep fry instead shallow fried using non stick pan. Rasanya lagi sedap kot ikut method ni... My taste le, orang lain, lain tastenya....



Wallaa!!!!

AYAM MASAK IJO (sorry ek... saja tukau nama.. heheh)

Macam biasa, ju kopipes je..


Bahan :
  • 1 ekor ayam - dibasuh & tuskan
  • 3 biji kentang - di kupas kulit, belah dua dan potong serong * Kak Yati tambah, Mas pun (x letak - terlupa)
  • 4 batang serai - diketuk
  • 1 labu bawang besar - dihiris kasar
  • 5 biji limau kasturi - diambil jusnya (pakai asam jawa jer. limau ilek)
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 sudu teh serbuk kunyit
  • Garam dan sedikit gula
Bahan Kisar :
  • 5 biji cili hijau
  • 20 biji cili api hijau
  • 5 ulas bawang merah
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • sedikit belacan
Cara memasak :
  1. Gaulkan ayam dgn garam dan kunyit. Gorengkan sehingga masak.
  2. Gorengkan pula kentang sehingga masak dan ketepikan.
  3. Tumiskan bahan yang dikisar dan serai sehingga wangi dan pecah minyak.
  4. Masukkan ayam, bawang besar, garam dan sedikit gula. Kemudian kacau rata.
  5. Padamkan api dan tuangkan jus limau kasturi.
  6. Sekiranya rasa dah ok, bolehlah angkat dan hidangkan.

Tuesday, 27 December 2011

GULAI AYAM JAWA - entri tertangguh




Adoooooooiiiiiiiii... dah terperam lama the recipe. Tak leh nak upload.. Broadband wat hal. I cooked last Friday!! I'ts almost a week!!! Dah abis pun!! Dah jadik "uk-uk" pun!! Tension akak!! 

Back to the recipe. It's in my personal recipe compilation book. I forgot from where I got it... Anyway it's soooo delish!! Sedap hingga menjilat jari kaki.. Wa tell luuuuuu!!!....  TQVM to empunya resipi. Ada rasa cam rendang.. Cer le try..


RECIPE: GULAI AYAM JAWA


Bahan-bahan:

Ayam seekor. Potong ikut suka.

Bahan kisar:

10 tangkai cili merah
9 tangkai cili padi (nak pedas, sila tambah)
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
3 cm halia
1 sudu besar ketumbar biji
3 cm kunyit hidup

450 ml santan pekat
3 helai daun kunyit
3 helai daun limau purut
3 batang serai - dititik
3 cm lengkuas - diketuk
asam gelugur

Cara-cara:

Tumis minyak. Masukkan serai dan lengkuas. Masukkan bahan kisar. Masak hingga garing. Masukkan ayam. Biarkan kecut. Masukkan santan dan asam gelugur. Masak hingga pekat. Masukkan daun kunyit dan daun limau purut. Perasakan.


Lauk sampingan last Friday......

  
                    Ikan Pekasam

Taugeh Goreng