Sunday, 8 April 2012

ASAM PEDAS DAGING DAN KENTANG

Menghabiskan dagingdlm fridge... Dah nak naik pucat daging tu. Jumpa the recipe in someone's blog mamafami. Mama dapat from Cik mat Gebu and Kak Jee. Nanti Ju update. WIFI buat perangai la pulak. Nak upload gambor kemain lama. Memang sedap! TQ all for this lovely resepi.


ASAM PEDAS DAGING DAN KENTANG


Bahan-bahan:- (ikut stock yang ada)

250gm daging (dihiris)
I biji kentang (belah ikut suka. Nak kecik ke besar)
Seikat daun kesum
Sebatang bunga kantan (batang ke.. kuntum ek)
Sebatang serai diketuk
4 sudu besar cili kisar
Garam & perasa
Air secukupnya

Bahan tumbuk:
5 biji bawang kecil
3 biji bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci ibu kunyit
1/2 sudu kecil lada hitam
1/2 inci belacan

Cara-cara:-


  1. Tumis bahan kisar hingga garing. (Jangan sampai hangus pulak. Nampak macam perang ok la tu).
  2. masukkan cili kisar dan serai yang diketuk.
  3. Masak sampai cili garing.
  4. Masukkan daging hiris. 
  5. Masukkan air & bunga kantan. Masak sampai daging empuk.
  6. Masukkan ubi kentang. Renehkan.
  7. Masukkan air asam jawa dan perasakan.
  8. Masukkan daun kesum.
  9. Siap!



PARATHA PUFF

Left over paratha.... sedap jugak buat camni..
As usual, inspired by the cooking bloggers...


PARATHA PUFF

Bahan-bahan:-

Instant paratha (Ju guna brand KAWAN) - next time nak beli jenis flacky.
Filling - sesuka hati

Cara-cara:-


  1. Roti paratha di bahagi 4 (menegak dan melintang).
  2. Letakkan inti di tengah-tengah. Lipat bentuk kon.
  3. Lekatkan dengan air.
  4. Sapu dengan egg wash.
  5. Kelarkan sikit di atas.
  6. Bakar pada suhu 180'c selama 25 minit (atau ikut oven masing-masing).


sebelum dibakar



Friday, 6 April 2012

PARATHA EGG ROLL WITH LIGHT CHILLI TUNA

Morning, today's breakfast.. Blogger suma dah makan. Kes tertinggal ketapi. Actually made the same recipe foe tea yesterday. Tapi pakai brand yang sama. Brand pujaan hati 'kawan'. Guna yang 'flacky' instead of 'plain'. Memang sodap le. Nak nak tengah panas. Pagi ni guna yang 'plain'. 'Flacky' tu dah abis semalam...


nanti ju update resipi. tapi raanya suma dah boleh buat. tutup mata je...



PARATHA EGG ROLL

Bahan-bahan:-

Instant paratha (brand KAWAN)
Telur
Any filling. Ju pakai Light Chilli Tuna (brand AYAM)

Cara-cara:-

  1. Letak sikit je minyak dalm non stick pan.
  2. Masakkan roti paratha. Bila dah masak keluarkan.
  3. Kacau telur. Letak sikit garam dan lada sulah.
  4. Atas kuali yang sama tadi tuangkan sikit je minyak.
  5. Tuangkan telur tadi. Sebelum telur tu masak. Letakkan roti paratha atasnya,
  6. Bila dah masak keluarkan.
  7. Letakkan apa-apa filling. Gulungkkan.


Thursday, 5 April 2012

STUFFING BREAD BOWL WITH CREAM OF CHICKEN

When the mood strike!!!!!! Really strikes!!!!! Nanti update the recipe. Upload the photo pun tunggang langgang ni...

Kids really love this.. Dah berkurun simpan resipi ni. Baru berkesempatan muat. Nasib baik menjadi! Alhamdulillah.. Lupa betul le from which blog amik resipi ni. Tu le akibatnya terlebih makan semut...haishhhh!! To orang-orang berkenaaa, ampun maaf di pinta. Tapi bila Ju google jumpa the same recipe kat sini. Tapi ada few items Ju omit.


STUFFING BREAD BOWL


BREAD BOWL

1 1/4 cups lukewarm water


Method:


  1. Masukkan semua liquid dalam BM. Diikiti dengan bahan lain. Yeast last sekali.
  2. Biar BM buat kerja dalam 1 1/2 jam.
  3. Keluarkan. Bahagi 6. Kalau nak besar sikit boleh bahagi 4. Doh a bit sticky. Letak je tepung sikit. Bentukkan bulat.
  4. Susn dalam tray yang di spray dengan minyak.
  5. Biar dalam 45 minit atau naik dua kali ganda.
  6. Bakar pada suhu 180'c selama 25 minit.
  7. Sapu dengan mentega cair utk nampak shiny.
 baru masuk oven.












after 25 minutes.


CREAM OF CHICKEN.

Cream of chicken, Ju pakai cream of chicken brand campbell jer. Easy peasy je nak buat.

ini le ghopanya..

Bahan-bahan:-

1 sudu besar majerin
1 biji bawang besar (didadu)
Dada ayam sikit (dipotong kecil)
Cendawan butang (dipotong kecil)
Mix vege
Lada sulah 
Garam

Cara-cara:

  1. Tumis majerin.
  2. Masukkan bawang yang didadu.
  3. Bila wangi, masukkan ayam dan cendawan butang.
  4. Masukkan mix vege.
  5. Campurkan 1 tin cream of chicken dengan 1 tin air. Kacau rata.
  6. masukkan dalam campuran ayam tadi.
  7. Perasakan lada sulah dan garam. Garam bubuh sikit dulu. Pasal cream tu memang dah terasa masinnya.
  8. Biarkan seketika. Siap!

 ayam & cendawan dah masuk.

 updated! the cream of chicken..


alamak! gambar cream of chicken yang dah siap terdelete!... nanti masukkan balik. gambar kat tab




di hidangkan bersama croutons. (roti sandwich dibuang kulit. potong 16. (Mula-nula potong 3 menegak. Then potong 3 melintang). Bakar dalam oven till perang & crispy)... mabeles!!!!!!!!!!

Wednesday, 4 April 2012

SWEET BANANA CUPCAKES

When it comes to banana cake or cupcake, this is the favourite recipe! Super soft & of coz the yummilicious!!


This time I marbled it. It doesn't look marble tho! More to layer I supposed... Heeeeeeee...


nanti dulu update ek.. alamak!! dah pukul 11 pagi!!!!!Smiley .... tu le.. kalu dok ngadap laptop... terbabas-babas suma koje...

Sumber : Buku Kompilasi Hidangan Kek
Terbitan : Alaf 21
Pengarang: Nor Aini Zakaria

SWEET BANANA CAKE / KEK PISANG MANIS

Bahan-bahan:

350 gm pisang berangan / emas yang masak (lagi bonyok lagi sedap) - dilecek
200 gm mentega
200 gm gula kastor
300 gm tepung kek *
1 sudu teh serbuk penaik *
1/2 sudu teh soda bikarbonat *
(* di ayak)
2 biji telur gred A
6 sudu makan air susu
1 sudu teh air limau nipis/ lemon
1 sudu teh perasa pisang

Cara-cara:-

  1. Griskan acuan bulat berukuran 8". lapik dengan kertas minyak. (Ju buat dalam cuppies)
  2. Panaskan ketuhar pada 180'c.
  3. Pukul mentega dan gula kastor hingga putih dan kembang. masukkan perasa pisang. (Ju pakai wooden spoon je)
  4. masukkan telur sebiji-sebiji sambil dipukul hingga sebati. Ketepikan.
  5. Tuang air limau nipis dan susu segar dalam pisang lecek tadi. Gaul rata.
  6. masukkan adunan pisang dalam adunan mentega tadi. Diikuti dengan bahan yang diayak (*) sedikit-sedikit sambil dikacau. gaul sebati.
  7. Tuang dalam acuan. Bakar selama 50 minit. (Ju bakar 20 minit je psl dlm cuppies)


AYAM RICA-RICA

Yummeh........ Resipi jumpa kat sini..


AYAM RICA-RICA


Bahan :
1 ekor ayam sederhana, potong ikut kesukaan
1 biji limau nipis ~ diperah & ambil jusnya
4 sdm minyak untuk menumis
6 ulas bawang merah ~ di hiris (boleh diganti bawang bombay)
2 batang serai ~ dititik
3 helai daun limau purut
1 helai daun pandan ~ dipotong2 3 inci panjang
2 cawan air
Garam secukupnya
1 sudu kecil gula (MaDiHaA tambah) 
Minyak masak untuk menggoreng ayam secukupnya

Bahan dikisar halus
14 biji cili padi merah (boleh dikurangkan kalau tak kuat pedas)
7 biji cili merah
4 ulas bawang putih
4 cm halia
2 biji tomato ranum, ukuran sedang

Cara menyediakan
1. Bersihkan ayam & tos. Perap sebentar dengan setengah dari jus limau nipis lebih kurang 5 minit. Kemudian cuci dan toskan.
2. Panaskan minyak & gorengkan sebentar ayam (tanpa dilumur garam/kunyit) setengah masak. (resepi asal tak goreng tp MaDiHaA goreng kejap agak2 ayam nampak masak sikit je.. tp tak nampak garing). Angkat & ketepikan sebentar. Dalam kuali yang lain, tumis bahan kisar hingga wangi & garing.
3. Masukkan hirisan bawang merah/bombay, serai, daun limau purut, pandan dan gaul rata.  Masukkan ayam dan air dan kacau rata.
4. Masukkan jus limau nipis lebihan tadi, garam & gula secukup rasa, tutup sambil sesekali dikacau.
5. Biarkan hingga rempah meresap dan airnya kering sedikit.
6. Siap sedia untuk dihidangkan.









lauk sampingan

SAYUR BUNCIS GORENG KICAP BERSUHUN













Monday, 2 April 2012

LAUK PAUK SEMPOI..

Today's menu.. Plan nak buat sambal telur.. Tup-tup dah abis lak blended dried chillies....Tu yang loteh tu.. Dah le kaki sakit amattssssss.... Mayb due to my weight! Ho! Ho! Ho!!!. Menci betul!

CARROT GORENG CILI BERTELUR



IKAN BILIS GORENG BERCILI